2025-2027 Orta Vadeli Program (OVP) Açıklandı: Lojistik Sektörü İçin Neler Var?
2025-2027 Orta Vadeli Program (OVP) Lojistik Sektörü için öne çıkan önemli noktalar
Gümrük Kapasitelerinin Artırılması: Gümrük kapılarının işlem kapasiteleri artırılacak, ticaret işlemleri basitleştirilecek ve yerli teknolojilerin etkin kullanımı önceliklendirilecek.
Taşımacılık Sektörünün Güçlendirilmesi: Taşımacılık sektörünün küresel ölçekteki konumu güçlendirilecek, Yurtdışı Lojistik Dağıtım Ağları (YLDA) desteğiyle ihracat süreçleri daha hızlı ve düşük maliyetle gerçekleştirilecek.
Serbest Ticaret Anlaşmalarının Genişletilmesi: Mevcut ticaret anlaşmaları derinleştirilecek, yeni pazarlara yönelik ticaret anlaşmaları yapılacak ve Gümrük Birliği’nin güncellenmesi için çalışmalar sürdürülecek.
Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilir Lojistik: Lojistik sektöründe yüksek kapasiteli şarj istasyonları kurulacak, sera gazı emisyonlarını azaltmak için karbon fiyatlandırma mekanizması oluşturulacak ve Net Sıfır Emisyon Stratejisi uygulanacak.
Pazar Çeşitlendirme Stratejileri: Uzak Ülkeler Stratejisi ve İslam Ülkeleri ile İhracatı Geliştirme Stratejisi kapsamında Afrika, Latin Amerika ve Asya’ya yönelik yeni ticari açılımlar yapılacak.
2025-2027 yıllarını kapsayan ve Türkiye ekonomisinin 3 yıllık yol haritasını belirleyen Orta Vadeli Program (OVP), Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından kamuoyuna sunuldu. Programın çeşitli başlıkları, lojistik ve karayolu taşımacılığı sektörünü doğrudan ilgilendiren önemli gelişmeleri içeriyor. İşte, OVP’de lojistik sektörüyle ilgili öne çıkan başlıklar:
Gümrük Kapılarının İşlem Kapasiteleri Artırılacak
Lojistik sektörünün en kritik ayaklarından biri olan gümrük kapıları, dış ticaret işlemlerinin hızlanması ve maliyetlerin azaltılması hedefleri doğrultusunda iyileştirilecek. OVP kapsamında, gümrük ve ticaret işlemlerinin daha şeffaf, öngörülebilir ve basit hale getirilmesi için yerli teknolojinin kullanımına öncelik verilecek. Bu adım, dış ticarette rekabet gücünün artırılmasına katkı sağlarken, lojistik süreçlerinin daha hızlı ve verimli işlemesini sağlayacak.
Gümrük kapılarının fiziki altyapıları, artan ihtiyaçlara göre yenilenecek ve kapasiteleri artırılacak. Böylece, ihracat ve ithalat işlemleri sırasında oluşan gecikmelerin önüne geçilecek ve özellikle ihracatçı firmaların iş süreçleri hızlandırılarak lojistik maliyetleri düşürülecek. Teknolojik gelişmelerin kullanılmasıyla gümrük işlemlerindeki bekleme süreleri kısaltılacak, bu da lojistik maliyetlerinin azalmasına yardımcı olacak.
Taşımacılık Desteklenecek ve Konumu Güçlendirilecek
OVP, Türkiye’nin küresel ticaretteki konumunu güçlendirme hedefleri arasında taşımacılık sektörüne özel bir vurgu yapıyor. Taşımacılık, turizm ve diğer hizmet sektörleriyle birlikte Türkiye’nin döviz kazandırıcı hizmet kalemlerinden biri olarak değerlendirilecek. Türkiye’nin bu alandaki rekabet gücünü artırmak için küresel eğilimler yakından takip edilecek ve sektörün potansiyeli daha etkin kullanılacak.
Özellikle, Yurtdışı Lojistik Dağıtım Ağları (YLDA) kapsamında daha fazla firmanın lojistik dağıtım süreçlerine dâhil edilmesiyle, ihracatın sürekli ve daha verimli hale getirilmesi sağlanacak. Bu adımlar, uçtan uca teslimat sürelerini kısaltarak maliyetleri düşürecek ve küresel pazarlarda Türkiye’nin konumunu güçlendirecek.
Serbest Ticaret Anlaşmalarının Kapsamı Genişletilecek
Lojistik sektörü için kritik öneme sahip serbest ticaret anlaşmalarının kapsamı genişletilecek. Mevcut ticaret anlaşmalarının derinleştirilmesi ve yeni pazarlara yönelik anlaşmaların müzakere edilmesiyle, Türkiye’nin ihracat ağları genişletilecek. Bu strateji, özellikle komşu ve çevre ülkelerle iş birliğini artırarak Türkiye’nin dış ticaret potansiyelini artırmayı amaçlıyor.
Ayrıca, Gümrük Birliği’nin güncellenmesi ve Avrupa Birliği (AB) müktesebatına uyum programının hızlandırılmasıyla lojistik sektörü için daha uygun ticaret koşulları sağlanacak.
Lojistikte Yüksek Kapasiteli Şarj İstasyonları Kurulacak
Yeşil dönüşüm süreci, lojistik sektörünün de gündeminde yer alıyor ve OVP bu dönüşüme yönelik önemli adımlar içeriyor. Ulaşımda Net Sıfır Emisyon Stratejisi kapsamında, lojistik sektöründe yüksek kapasiteli şarj istasyonları kurulması hedefleniyor. Bu adım, lojistik firmalarının araç filolarında elektrikli araç kullanımını artıracak ve karbon salınımını azaltmaya katkı sağlayacak.
Avrupa Yeşil Mutabakatı (AYM) ve Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) ile uyumlu hareket ederek, Türkiye’nin düşük karbonlu ekonomi hedefi doğrultusunda sektörel yol haritaları belirlenecek. Özellikle lojistik sektöründe sera gazı emisyonlarının azaltılması amacıyla karbon fiyatlandırma mekanizması oluşturulacak ve bu mekanizma, sektörde sürdürülebilirliği teşvik edecek.
Ayrıca, lojistikte çevresel sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda, yeni nesil teknolojiler kullanılarak karbon salınımı azaltılacak projeler desteklenecek. Bu bağlamda, şarj istasyonlarının artırılmasıyla birlikte elektrikli taşıtlar daha geniş bir kullanım alanı bulacak ve Türkiye’nin yeşil lojistik hedeflerine katkı sağlanacak.
Uzak Ülkeler Stratejisi ve Pazar Çeşitlendirme Adımları
OVP, Türkiye’nin ihracat stratejisini çeşitlendirme amacıyla “Uzak Ülkeler Stratejisi” ve “İslam Ülkeleri ile İhracatı Geliştirme Stratejisi”ni uygulamaya koyuyor. Bu kapsamda, Türkiye’nin lojistik sektörünün uluslararası alanda daha etkin bir rol üstlenmesi ve ihracat yapılan pazarların çeşitlendirilmesi sağlanacak.
Bu stratejiler doğrultusunda, Afrika ve Latin Amerika gibi hedef bölgelerdeki iş birlikleri artırılacak. Özellikle bu bölgelerle lojistik altyapının geliştirilmesi ve karşılıklı iş birliği anlaşmalarının yapılması, Türkiye’nin lojistik sektörünün küresel ticaretteki önemini artıracak.
Yeniden Asya Girişimi de, Türkiye’nin Asya pazarlarına yönelik stratejik adımlar atmasını ve lojistik sektörü için yeni fırsatlar yaratılmasını sağlayacak. Asya ülkeleri ile geliştirilecek iş birliği ve ortaklıklar, Türkiye’nin bölgesel lojistik merkezi olma hedefine katkı sunacak.